#független színházak

„Ennek nem szabadna megtörténnie, ez rombolás” – Tényleg bezár az Átrium?
 

„Ennek nem szabadna megtörténnie, ez rombolás” – Tényleg bezár az Átrium?

„Nem lehet szavakkal kifejezni, amit most érzünk” – írta csütörtök este a budapesti Átrium színház abban a posztban, amelyben közölték: két hét múlva kénytelenek bezárni, és végleg leereszteni a függönyt. Megmentheti-e a színházat a közönség, van-e politikai szándék a háttérben, és miért jutott ide az Átrium? Erről kérdeztük a színház produkciós menedzserét.





„Ha ebben a pillanatban vissza kellene adni a színházjegyek árát, annak tragikus hatása lenne”
 

„Ha ebben a pillanatban vissza kellene adni a színházjegyek árát, annak tragikus hatása lenne”

A koronavírus miatt kihirdetett veszélyhelyzet egyelőre felbecsülhetetlen mértékben sújtja globálisan a gazdaságot, a koronavírus-járvány pedig hatalmas terhet ró az egészségügyre. És bár ilyenkor értelemszerűen nem az a prioritás, hogy a kulturális szférában milyen kármentesítést lehetne végezni, érdemes egy pillantást vetni arra a helyzetre is, amelybe most itthon sok, előadó-művészeti területen dolgozó ember kényszerült. Az utóbbi évek kultúrafinanszírozási kavarásai most hatványozottabban éreztetik negatív hatásukat.





Mácsai Pál: Most félelemkeltés van, hogy tudd, hol a helyed
 

Mácsai Pál: Most félelemkeltés van, hogy tudd, hol a helyed

A múlt heti tüntetésig egyáltalán nem hitt a szakmai szolidaritásban, csak az egyéni akciókban. A szakmai összefogást ma már kicsit másképp látja, és a színházak kiállása megerősítette abban, hogy ki kell mondani, hol a határ. Mácsai Pál újabb öt évig vezeti az Örkény Színházat, a pozícióját nem félti, a színházat viszont nagyon is. Mint ahogy a függetleneket is, akiknek egy szolidaritási akció keretében gyűjtenek pénzt. A Gothár-ügy mélyen megrázta, de állítja: a színházi szakma a legerkölcsösebbek egyike. Interjú.

Czeglédi Fanni - Balla István Czeglédi Fanni - Balla István

„Elfogadod a rendszert, ahol Ceaușescu végtére is jó emberré válik”
 

„Elfogadod a rendszert, ahol Ceaușescu végtére is jó emberré válik”

Mi köze egy Ceaușescu-darabnak a magyarországi rossz idegállapotokhoz? Lehet-e nő egy diktátor, és mi vesz rá egy gondolkodó értelmiségit, hogy befeküdjön a pártelnök ölébe? Valcz Péter abszurd drámát rendezett a román rezsimről és a szellemi szabadság elvesztéséről. Az alkotóval a független színházak helyzetéről és arról is beszélgettünk, hogy miért vagyunk mi a lakógyűlések országa.




Nehéz elbúcsúzni egy olyan embertől, aki nincs magánál
 

Nehéz elbúcsúzni egy olyan embertől, aki nincs magánál

Fokozatosan veszíti el az érzékeit, kapcsolatát a világgal, a kommunikációt a rokonokkal belső zajok és hallucinációk váltják fel. A teste még ott van, a lelke, szelleme lassan eltűnik. Sokakat érintő, mégis kibeszéletlen témáról született színdarab a Trafóban. Az író-rendező Pass Andrea a haldoklás folyamatát dolgozta fel, saját édesapja elvesztéséről készített drámát. Az Eltűnő ingerek agyvérzéssel kezdődik és a halálig tart. De miért kell ezt az agóniát végignéznünk? Interjú.




Dől a panasz a Szigeten is
 

Dől a panasz a Szigeten is

Ha terrorizmus van, az a baj, ha meleg van, az a baj. Nagy és kis problémákat, a panaszkultúra mélységeit és a felelős cselekvés lehetőségeit vizsgálja egy színházi projekt a Szigeten. A szórakoztatóipar magasiskolája Avicii mellett progresszív kortársat is mutat.



 

"Humán műveltség nélkül zombikká válunk" – interjú Hegedűs D. Gézával

Hegedűs D. Géza mozigépész nagyapja vetítőszobájában nőtt föl, majd az építőipari technikumot hagyta ott a színészpályáért. Várkonyi Zoltán hívta a Vígszínházba, amely társulatának már 40 éve tagja, és ahol olyanokkal dolgozhatott együtt, mint Déry Tibor vagy Örkény István. Kossuth-díjas művészünkkel a független színházak helyzetéről, a köztévé kultúrszerepéről és a humán felsőoktatási szakok fontosságáról is beszéltünk.

B.Zs. B.Zs.

A független színházak kivéreztetése
 

A független színházak kivéreztetése

Néhány év alatt negyedére csökkent a független színházak támogatásának összege, a társulatok jelentős része folyamatos anyagi problémákkal küzd. Év elején a Szputnyik döntött úgy, hogy befejezi a működését. Bár a színházi szakma többi képviselője általában nem túl szolidáris a függetlenekkel, most készült egy javaslat a finanszírozási helyzet javítására, de könnyen lehet, hogy az még az adminisztrációs rendszeren sem megy át.

Molnár Barbara Molnár Barbara

Lukáts Andor:
 

Lukáts Andor: "Legszívesebben ökölre mennék"

Sok mindenből elege van, de nem adja fel – Lukáts Andor új bemutatóra készül, miközben elkeseredett harcot vív saját színháza életben tartásáért, plakátot tervez és tüntetésekre jár. Állami támogatásra már nem pályázik, miután a színházi és a filmes szervezetek sokszor megalázó tortúrába sodorták. A színész saját gyermekei jövőjéért is aggódik, épp ezért hangoztatja nyíltan véleményét közéleti kérdésekben is. Szerinte egyre több művésznek nyílt ki a szeme az utóbbi időben, és egyre kevesebben hisznek a "majd más elintézi" bénító logikájában. Lukáts Andorral beszélgettünk új szerepéről, csalódásokról, megalázó helyzetekről, és jövőbeni terveiről.

Bicsérdi Ádám Bicsérdi Ádám